Plastikkirurgi, okej or not?

Nu blir det ett långt textinlägg här. Läste något inlägg på Isabelle Strömbergs blogg (tror jag det var) om skönhetsoperationer. Höll med henne fullständigt och blir lite småirriterad över dem som är anti-sånt.
 
Kenza hade skrivit ett inlägg för long time ago, om att hon tycker det är sorgligt att det är så många som lägger sig under kniven och att alla borde vara nöjda med sig själva. Visst, det kan jag gå med på. Alla BORDE vara nöjda med sig själva. Men för många går det bara inte. Och alla föds inte direkt och ser ut som Kenza? Förstår att hon tycker skönhetsoperationer är onödigt när man ser ut som henne naturligt, hon har ju utseende som uppfyller dagens ideal och får modelljobb dirr. Världen är ju bra orättvis. 
 
Tycker iallafall inte att hon har någon rätt att säga att det är fel och sorgligt med plastikkirurgi, för hon vet inte hur det är att psykiskt lida utav sitt utseende. Det kanske är något man går och stör sig på varje dag, tänker på hela tiden, och ja, mår dåligt av. Snea tänder, för små läppar, för stor/liten näsa, hängande ögonlock, för små/stora boobs, alltså vadsomhelst. Det är klart att det går att acceptera sig själv och det är i mina ögon starkt och självsäkert, men jag tycker också att det är sjukt jävla bra att det finns möjligheter att fixa till det som man mår dåligt av. 
 
Jag ska ju själv operera näsan så fort jag har råd, för jag har inte kunnat kolla mig i spegeln sen jag var 13-14 och någon gång tyckt jag var snygg. Många säger att jag inte behöver operera mig, men jo, det gör jag. Jag har inte kommit över det komplexet på över 5-6 år och vill inte fortsätta leva missnöjd resten av mitt liv heller. 
 
Jag är helt för plastikkirurgi. Jag uppmanar inte till det, men jag tycker som sagt att valmöjligheten är sjukt bra.
 

Håller med 100%.

Svar: thumbs up!
Adeline

2012-11-06 @ 21:24:12

Emot! Anledningen till det är att en vän till mig aldrig vaknade upp ifrån sin operation, sedan dess har jag varit strängt emot plastkirugi.

Operera 1 sak = fine , fortsätta = noooooo

Svar: Åh, men då hade hon förmodligen en rätt kass narkosläkare tyvärr. :( Men sådant är ju alltid läskigt! Själv tycker jag inte det ändrar rätten för alla att få ändra sitt utseende om man nu vill ;*
Adeline

2012-11-06 @ 21:35:14

håller med dig. klart man ska få plastikoperera sig om man vill det! c:

Svar: true! ;*
Adeline

2012-11-06 @ 21:43:20

Håller helt klart med dig!

Svar: åh okej :* !
Adeline

2012-11-06 @ 21:50:46

Håller med dig också!

Svar: åh okej :D :*
Adeline

2012-11-06 @ 23:43:58

Självklart är det okej att operera sig! Man har själv kontroll och ansvar för sin egen kropp och man får ändra sitt utseende hur mycket man vill tycker jag! Såklart du ska operera näsan om du mår dåligt över den och har ett väldigt stort komplex, men bara så du vet är du otroligt fin, med eller utan näsan gjord! :)

Svar: Bra skrivet, så sant! Och tack så mycket! :*
Adeline

2012-11-07 @ 01:04:24
Lee

Jag tycker det är sjukt bra att det finns, så som du sa, om man absolut inte trivs med sin näsa eller sina läppar och sånt där så ska det ju gå att ändra! Men det är när det börjar gå överstyr (när man fyller på ansiktet med botox gång på gång och ändrar läpparna tills de slutar ha någon riktig form) som jag blir lite fundersam. Men då är det ju inte plastikkirurgin som är fel, det är ju folk som har helt andra ideal än vad jag har. Och om de nu vill se ut så så ska de få göra det x)

Svar: Ja men precis! Det är ingen annan än en själv som borde få bestämma över sin egna kropp liksom :*
Adeline

2012-11-07 @ 12:38:17

Jag är sååå för plastikkirurgi. Det är fantastiskt! vare sig man gör det för att man har komplex, har råkat ut för en olycka eller något annat så har ingen rätt att dömma en. Jag skulle gärna fixa flera saker när jag blir 18 om jag skulle ha råd. Jag tycker att det är så coolt att man inte bara måste nöja sig med ödet utan faktiskt kan få en chans att bli nöjd med sig själv. Jag tror tillochmed att vissa som har gjort plastikoperationer skulle ha tagit självmord om inte möjligheten hade funnits för att dom varit så missnöjda.

Svar: Så sant! Tycker det är bra att folk kan se det positiva med skönhetskirurgi också, för de flesta verkar bara ha en massa negativa åsikter kring det, vilket är lite smått irriterande ;*
Adeline

2012-11-07 @ 21:29:31

Jag tycker sånt är upp till var och en, tycker det är väldigt störande när vissa ska nedvärdera dem som har opererat sig, som Kenza gjorde. Är man missnöjd, vill förbättra eller bara tycker det är snyggare med exempelvis större läppar så fixa det!
Det som också är störande är dem som tycker det är okej med tatueringar men inte med plastikoperationer, enligt mig exakt samma sak.
Dock så tycker jag att man ska vara väl medveten om riskerna.

Svar: Ja, alla borde sköta sitt tycker jag iaf. Om man själv känner att man inte är i behov av plastikkirurgi så har man ingenting att säga till om egentligen, eftersom det rör då inte den personen. Låt folk få göra som de vill med sina egna kroppar liksom (:
Adeline

2012-11-08 @ 01:19:06

Jo, vill bara tillägga, det som stör mig så sjukt mycket är när vissa tycker det är okej om man bara gör "litegrann", men jättefel om det blir "för mycket". Tycker ingen har rätt att döma någon bara för att den har gjort "för mycket", visst alla har olika smaker, men när folk ska trycka i en vad som är lagom så blir jag bara så arg!

Svar: Bra skrivet! Håller med. Alla tycker olika liksom. Vissa kanske vill se onaturliga ut och andra kanske vill få till ett så diskret resultat som möjligt. Det är ingen annan än deras egna beslut då (:
Adeline

2012-11-08 @ 01:22:59

Jag håller till viss del med dig. Självklart är det jätte bra att man kan ändra på saker man absolut inte mår bra över som du säger. Men jag tycker det ska finnas en gräns. Vissa överdriver och det är bara såå onödigt enligt mig. Har man förstorat läpparna tillexempel och det är det enda man ville göra då ska man inte hålla på och fixa med massa andra grejer så man ser ut som en plastdocka. Usch, sånt är inte fint. Men är man onöjd med sina läppar och förstorar dem, då är det bra så tycker jag. Man ska göra det naturligt. När det gått ut ur läpparna kan man fylla på, men inte med för mycket. :)

Svar: Okej, jag förstår hur du tänker! Men vem sätter gränsen isåfall? Vad är för mycket? Och om personen nu vill se ut som en plastdocka, varför skulle man inte låta hen få göra det då? :/
Adeline

2012-11-08 @ 17:55:03
Klara

Alla har vi komplex. Jag tror inte Kenza går omkring och tycker hon är perfekt, det är vi som gör det och det är det som bygger på skönhetsidealen.
Visst, jag tycker inte det är kul att känna mig ful vilket jag gör ofta, men när man får höra det ofta (som du får) tycker jag istället att vi som har dåligt självförtroende jobbar på det.
Varken du eller jag föddes med t.ex harmynt, en 5-kilos tumör i ansiktet eller något annat som får folk att faktiskt känna rädsla för. Tycker därför du ska sluta tycka synd om dig själv för att din näsa, enligt dig, är stor när den ser helt normal ut.

Tackohej

Svar: Ja, som du skrev så har de flesta komplex. Och en enkel lösning på det är då plastikkirurgi. Den mer jobbiga lösningen är att försöka acceptera och leva med sina komplex, vilket jag tycker de flesta borde försöka med innan man lägger sig under kniven. Om det inte går, så är det fullt förståeligt att man genomgår skönhetsoperationer enligt mig. Och jag tycker inte synd om mig själv alls, jag bara hatar mitt utseende helt enkelt. Vilket suger, haha.Puss!
Adeline

2012-11-09 @ 23:26:44
Johanna

hahahahahhhahahhahaha fyfan vad roligt om du opererar näsan och det blir skitfult <33

Svar: Nja det skulle inte vara så kul?
Adeline

2012-11-12 @ 18:44:59
Fiah

Men oavsett vad man själv tycker så är det ju upp till personen själv att välja. Så länge man gör det för sin egen skull och inte pga att någon annan tryckt på att "jo du borde verkligen, du blir ju snyggare då än du är nu" så är det ju personens egna fria val.

Finns ju folk som har åsikter kring min hårfärg. Ex så tycker väl många att jag borde ha svart hår men jag har rött för att JAG trivs med det och JAG vill ha rött. Punkt.

Skulle aldrig uppmuntra någon till att göra en operation, men så länge det är vad personen själv vill och känner är rätt så gör väl personen vad den vill trots allt.

Jag skulle kunna tänka mig att förstöra mina boobies men vad jag vet så har det inte skett än :P

2013-03-15 @ 16:31:07